2 Comments
User's avatar
JC Malmgren's avatar

Bra inlägg! Efter många decennier av så kallad digital omställning (internet och hemdator för alla, digitalisering och nu AI) som finansierat (eller finansierats av) teknikföretag, ser vi resultaten tydligt. Vi svenskar är snabba att ta till oss ny teknik, men hur snabba är vi att göra en analog omställning? Det finns ekonomiska motkrafter, som du belyser, och 290 kommuner som styr över skolorna, och en lärarkår som i mångt och mycket kanske till och med glömt av hur man arbetar med analog didaktik. Men om reformen fungerar så kan vi förhoppningsvis få ett uppsving för både det skrivna ordet och vikten av faktabaserad kunskap.

Jenny Maria Nilsson's avatar

Tack! Jag tror att du har hundra procent rätt, är det inte det man kallar stuprör? Den digitala världen arbetar i ett stuprör? Där alla är naiva teknikbejakare eller försäljare - då spelar det ingen roll hur man vill åstadkomma en omställning, för det är ett annat stuprör.

Även, något jag misstänker, lärare berättar för mig att många barn inte kan hantera en analog verklighet. När mina barn började skolan hade de en anteckningsbok i vilken de skrev ner vad som skulle hända under skolveckan som de sedan tog hem och fick påskriven i hemmet. För att föräldern skulle ha sett informationen. Barnen skrev den själv från att de var cirka 8-9. De skrev vad läraren sa att de skulle skriva. Idag berättar många att barn inte längre kan det, de kan inte skriva, de kan inte komma i håg att ta med anteckningsboken hem, de klarar inte ansvaret för att ge den åt föräldrarna för det har alltid en digital plattform gjort åt dem. Var börjar man då?