Redo för en tidsresa?
... med ett inslag ur Aktuellt från 1999 om Sveriges första en-till-en-satsning
Kolla vad jag har till er denna ljuva augusti-lördagskväll. Till Skol-twitter och Sfären-följare. Ett Aktuellt-inslag från 1999 om Färila 2000, Sveriges första skola där alla elever hade varsin dator och där också skolhuset var ”byggt för framtiden” – för undervisning baserad på informationsteknologi.
I höst kommer äntligen Per Kornhalls, Marte Blikstad-Balas och min bok om skola och informationsteknologi: Omstart för skolans digitalisering. Det är, såvitt jag vet, en av de första böckerna på svenska där skolans digitalisering granskas ur ett kritiskt perspektiv av tre författare från olika håll: akademien, lärar/skolutvecklar-hållet, journalistiken.
I boken har jag bland annat undersökt Färila, Färila var ett projekt inom Skola 2000, Skola 2000 är en hel ideologi som fanns innan teknologin men som visade sig gifta sig väl med digital teknik när sådan blev tillgänglig. Färila var Sveriges första en-till-en-satsning; alla barn fick varsin dator. Projektet är understuderat, dokumentationen är nämligen god och det var ingen satsning utan del av en politik som bekostades av de nedlagda löntagarfonderna. Därifrån kom pengar till IT-miljarden som finansierade Fyrtornsprojekten och KK-stiftelsen, som ni kan läsa mer om i den kommande boken.
Lars Naeslund, professor i pedagogik, som är med i klippet ovan – jag tog kontakt med honom när jag skrev om Färila. Det var han som utvärderade projektet på 1990-talet, en studie som finns i boken ”Att organisera pedagogisk frihet. Fallstudie av självständigt arbete med datorstöd vid grundskola från 2001”. Naeslund berättade att han var tveksam angående om han skulle använda elevernas betyg i sin utvärdering. Det är ett känt fenomen som Naeslund var medveten om, att lärare sätter högre betyg i samband med projekt de är positiva inför än det finns täckning för och Naeslund ville undvika en metadebatt om vad betyg faktiskt mäter. Lärarna i Färila var till en början positiva och de som inte var det slutade.
I stället försökte han få tag på elevernas nationella prov men meddelas från skolan att dessa förkommit! Fan tro’t, säger Naeslund om de förkomna proven när vi talas vid. Ja, fan tro’t. Efter de största satsningarna på en enskild skola i Sveriges historia, i pengar och energi, blev resultatet den största uppmätta försämringen i kunskaper på kortast tid. Prestigen var stor, man var säker på att lyckas, man föreläste och tog emot studiebesök från hela världen och försökte bortförklara försämringarna så länge man kunde.
Gösta Dahlgren, skolans rektor, syns i klippet. På frågor om dåliga resultat svarar han att de alla är förvånade över att det blivit så. De inblandade i Färila 2000 hade goda avsikter men nu vet vi att de studiemetoder som förespråkades inte är bra för varken inlärning eller trivsel, ändå finns fortfarande ett antal ofta anlitade inspiratörer och skolutvecklare som fortsätter saluföra samma idéer.
Att proven förkom betyder att vi aldrig kommer att få reda på exakt hur illa det var.