Om du byter kunskap mot kunskapsförakt
- är det inte konstigt att skolväsendets och lärares status sjunker
Kunskapens fåglar när de själva gick i skolan.
I litteraturen har jag funnit några citat jag tycker sätter fingret på vad skola kan vara när den är som bäst och vad jag anser att ett skolväsende bör sträva efter att bli. Den föräldralöse gossen Martin, i Harry Martinsons delvis självbiografiska roman Nässlorna blomma, skriver så här om vad folkskolan betyder för honom:
”Han älskade också skolans böcker, läxor, räkningstimmar, kritor, pojkarnas griffelskrift, lärarinnan Alma. Ja, han älskade skolan. När han blev äldre då kände han ännu denna kärlek lika stark, kände ännu klarare vad skolan var, en ljusvärldens kontroll över hålorna, den spanande ugglan, kunskapens alltid försökande fågel, som jagade gråhetens råttor och skyddade släktet från digerdöden Dumhet. Och om inte tyrannerna, människohandlarna och charlatanerna kastade grums i den fågelns ögon så skulle dess eldsyn omsider segra”.
Martinson lyckas klä de sekulärt andliga kvaliteter som utbildning kan ha, som kan vara svårfångade, i ord. Här kommer en till pojke från litteraturen och säger nåt om när han började skolan:
”I Monsieur Bernards klass kände de för första gången att de fanns till och att de var föremål för den högsta aktning: Man ansåg dem värdiga att upptäcka världen.”
Det är gossen Jaques, Albert Camus alter ego från hans självbiografiska roman Den första människan, som är stolt över att få lära sig om världen.
Vad Alma och Monsieur Bernard representerar är nåt rätt otroligt; skyddar släktet mot digerdöden Dumhet och ger barn en känsla av värdighet som möter upp deras nyfikenhet, ger dem grund till den självaktning som kommer av att man kan tolka och navigera världen och som kan ge autonomi och frihet. Genom att hålla upp bildningsidealen håller Alma och Monsieur Bernard upp skolväsenden, lokala gemenskaper, nationer och i förlängningen världen – som ett slags världsliga gudar.
Ingen liten sak och inte märkligt att lärare varit ett statusyrke ur flera perspektiv. Själv hade jag några såna lärare: Tack Ingrid Persson, Dan Collberg och Magnus Billing – och mina barn har haft flera; där står de opåverkade av kunskapsföraktande trender och gör sitt bästa (vilket räcker långt) för att förmedla den kunskap vi samlat under tidigare generationer.
(En brasklapp, för det kommer alltid invändningar. Ja, skola kan vara hemsk, lära ut felaktigheter, falla offer för sekterism, barn far illa i skolor och lärare är dåliga, det sker övergrepp och elever är otrygga och känner rädsla och så vidare men det är inte vad jag diskuterar här, denna artikel handlar om bra och dåliga ideal inom skolan.)
Föreställ dig att du byter ut allt Alma och Monsieur Bernard står för mot motsatsen. Kunskap byts mot kunskapsförakt; det är onödigt att lära sig läsa och skriva, att kunna saker är hämmande och elever kan lära sig själva vad de behöver. Akademisk struktur som kan förvalta ungdomars begåvning byts mot att förespråka konkurrens, att ta sig fram, det är inte kunskaper utan förmågor som ”lärs ut”. Djup byts mot yta och upplysningsideal byts mot foliehattande och infotainment och så vidare.
Fundera sen på vad det gör med läraryrkets och skolväsendets status, för det är delvis vad som skett. Nog spelar annat roll, som lön, men om skolan inte klarar att upprätthålla utan till och med motarbetar bildning är den bara som vilken annan plats som helst – bara det att vi tvingar barn dit.
Vad jag beskriver är att de värderingar till exempel inspirationsföreläsaren Troed Troedson saluför får underminera de ideal lärarinnan Alma företräder. Troedson är ett symptom, en symbol för de kunskapsföraktande strömningar som tagit sig in i skolan. Han påverkar men det gör även annat och andra; paradigmmäklare, change ninjas, directors of fun, disrupters eller vad de nu kallar sig. Detta fenomen är kännetecken på hur värderingar motsatta de Martinson och Camus beskriver har fått utrymme inom skolväsendet och det förskingrar skolans status.
Historierna jag fått berättade för mig under åren, om föreläsare och fortbildare, är otaliga och talande.
En bibliotekarie beskrev att hon och hennes kollegor varit på föreläsning av Troedson på en fortbildningsdag; böcker var töntiga, kunskap finns på Google och de måste förnya sig eller försvinna fick de veta.
På Twitter berättade en bekant att Troedson menade att gymnasister varje månad borde ompröva sitt gymnasium och sluta om de känner för det. Troedson dök upp i Twitter-tråden och sa att hon missuppfattat [jag har hört honom säga liknande] men min bekant bad om ursäkt. Ändå blev Troedson vansinnig och sa att han inte bara skulle bojkotta den hjälporganisation hon arbetade för utan också få andra att göra det, han skrev ”Och självklart berättar jag för mina skånska kunder vem de inte skall stödja. Det finns bättre alternativ.”
Kringbranschen, som jag talar om i förra inlägget och som skildras i avsnitt fem av Vem mördade skolan är motsatsen till vad skola ska vara. I stället för att öppna upp världen förminskar de den, tycks sträva efter att göra människor beroende, rädda och sårbara.
Ytterligare en lärarvän berättade en historia. Under en föreläsning hade Troedson hävdat att ordet kompetens kommer från engelskans compete och att kompetent = vinnare, den som vinner är kompetent, kompetens är att vinna. Min vän är språklärare och har engelska som modersmål och påpekade att det inte stämmer, att ordets etymologi är mer komplicerad än så och det latinska ursprungsordet (som kompetens kommer från) hade ett vitt betydelsespektrum redan i det talade latinet men än mer i de olika språk det finns i nu. Ordet har använts för att beskriva tävlan men, sa min vän till Troedson, det är tvärtom; kompetens har den som har kvalifikationer till exempel genom att veta eller kunna något och därför framstår som bättre vid en jämförelse.
”Så skrek han att jag ljög” berättar min vän om Troedson, situationen blev pinsam så min vän sa bara ok och ”jag gick hem lite förvånad då han kostar mycket pengar att lyssna på”.
Om du snabbgooglar kan du missuppfatta ordet kompetens på det vis Troedson gjort men det passar också in i hans ideologi om att skola ska handla om att konkurrera genom att till exempel vara först, inte genom att kunna eller veta saker. Okunniga människor har alltid funnits i skolan men de har inte hyllats som gurus, fortbildat lärare, belönats med Guldäpplet för viktigt arbete inom skolan, föreläst för Skolverket, formgett pedagogik för kommuner eller koncernskolor eller beretts en stor plattform inom skolan.
Nu kom vi till slutet och till min poäng. Att läraryrkets status sjunker är en naturlig följd av att vi inte stoppat tyrannerna, människohandlarna och charlatanerna från att kasta grums i kunskapens alltid försökande fågels ögon, dess eldsyn är skymd och då blir det svårare för den att hjälpa lärarinnan Alma att skydda släktet från digerdöden Dumhet.
Jenny
PS. Tack alla som läste! Jag kommer att fortsätta publicera öppna texter men är såååå tacksam mot er som prenumererar, det ger möjligheter att lägga tid på publiceringar som denna. Om det blir stor respons, lärare skriver ofta och berättar sina historier, kanske jag stänger till för det tar tid att svara på mail och meddelanden och jag får dåligt samvete om jag inte svarar. Min långsiktiga plan för Sfären är att försöka tillgängliggöra den information jag samlat på mig om dåligheter inom skola och välfärd. Bli gärna betalande prenumerant men kom ihåg att jag skriver här i mån av tid.