Kringbranschens brist på heder
Skärmdump från tv-programmet: Vem mördade svenska skolan, avsnittet om digitaliseringen.
Det borde finnas ett särskilt ord för deppigheten man känner när man konfronteras med den skamlöshet, girighet och det bedrägeri som numera är vanligt förekommande inom välfärdssektorn; deppigheten rymmer lika delar uppgivenhet, skräck och ilska över hur det inte bara fortsätter utan tycks öka. Lojaliteten med skattemedel, pengar jag betraktar som heliga, är noll och ingen tycks förmå stoppa det – tvärtom, lurendrejeri är särskilt populärt inom det som ska vara bildningens högborg, skolväsendet.
Hjärtat blev tungt på den där känslan när jag såg att en föreläsare (inget fel på henne) skulle föreläsa på SETT-mässan (Scandinavian Education Technology Transformation: Skandinaviens största mässa för modernt och innovativt lärande) om hur man lär skolelever känna igen felaktigheter och lurendrejeri; lära dem källkritik, alltså. Lustigt eftersom SETT är ett Kiviks marknad av humbug som hjälper till att upprätthålla den inre destruktiva marknad som digitaliserar skolor.
Flera ur de jag kallar kringbranschen kommer till SETT. Kringbranschen, inom utbildningsteknologin, definierar jag som så här i den antologi om svenska skolans digitalisering jag medverkar i: ”Edtech-branschen är två branscher i en, kärnan är bolag som säljer prylar och hård- eller mjukvara, men runt kärnan finns en kringbransch av inspiration, lobbyism, fortbildning, framtidskonsulter – yrken med växlande och ibland fantasifulla titlar som paradigmmäklare, innovation ninjas eller disruption hackers. Kvalitetsspridningen bland kringbranschens aktörer är stor, från evangelister som kan kategoriseras som rena rama ormoljeförsäljarna till vederhäftiga personer.”
Vissa av kringbranschens spelare är bluffmakare men trots det omhuldade och uppskattade av etablissemanget, de är sällan inriktade på konsumentmarknader (var och en betalar själv) utan bearbetar institutionsmarknader (skattemedel betalar). SETT-mässan normaliserar den it-sekterism som gör att pengar fortsätter blöda till icke-fungerande teknik. Det tycks alltså först och främst vara skolans vuxna som behöver lära sig källkritik, inte eleverna.
Rebel Learners, en numera nedlagd stiftelse, som försökte föra in pseudovetenskapliga metoder inom skolan och fick stöd av både lärarfack och skol-politiker är samma gäng som anordnar SETT. (Till exempel ansökte Rebel Learners om besöksförbud för en akademiker som var kritisk till deras verksamhet; via rättsväsendet ville de ordna så att han inte kunde invända eller ställa frågor när de fortbildade eller föreläste. Bedrövligt, polisen som avslog ansökan var inte glad, mellan raderna stod: Sluta slösa vår tid.)
Rebel Learners låg inte bakom SETT, arrangörer är ett företag som tidigare hette Rektorsakademin Utveckling (RAU) och som numera heter Meet in Grid, men det är ungefär samma personer bakom; Rebel Learners var en stiftelse som avknoppades från RAU.
Här finns en text om myterna de sprider inom skolvärlden.
Nå, angående deppigheten den dagen. Samma stund jag såg föreläsningen om källkritik annonseras ut tipsade någon om att Dennis Westerberg föreläser på SETT i år och han är en av de inspiratörer jag ofta får ledsna och upprivna mail om, från föräldrar och lärare. Westerberg har jobbat hårt på att ta sig in på institutionsmarknader, särskilt skolan, han vill undervisa barn och unga om psykisk ohälsa. Vilket varit svårt eftersom Westerberg saluför en pseudovetenskap som heter ”De tre principerna” som enkelt förklarat handlar om att psykisk ohälsa inte finns eftersom tankar inte är verkliga.
Ystads gymnasium ville använda en av Westerbergs böcker inom elevhälsan efter att han föreläst där, Westerberg skriver barn- och ungdomsböcker som väver in budskapet om de tre principerna, men som jag förstår det stoppade barn- och ungdomspsykiatrin tilltaget eftersom det inte är tillåtet för outbildade att undervisa omyndiga barn i vård-angelägenheter. Sedan dess har Westerberg blivit bättre på att sälja sig själv som en mer generell inspirationsföreläsare. Tyvärr menar han att psykiatrisk vård kan vara farlig och menar det är bättre att söka hjäp hos coacher som han själv. Ibland befarar jag att det bara en tidsfråga innan personer som han ersätter elevhälsan på mindre nogräknade skolor. Vill veta mer kan du söka på @jennymaria och Westerberg på Twitter.
Westerberg har gjort något bra: Definierat sin kompis Troed Troedsons syn på kunskap i samband med redovisningen av Pisa-testen 2012. Se skärmdump nedan. De test som på allvar visade svenska skolans kunskapsförskingring. Bristande kunskap, menade Troedson, är bra för det betyder att man är mer fritänkande, teorin verkar vara att kunskap hämmar kreativitet. Troedson är den som allra mest fortbildat lärare i Sverige, hans inflytande är alltså betydande, och han sitter i flera styrelser för Thoren Business School-skolor.
Nå, i kväll sänds femte avsnittet av ”Vem mördade svenska skolan”! En humorserie om skolan och misstänkt mördare denna gång är digitaliseringen, i detta avsnitt intervjuas yours truly. Programredaktionen försökte få någon från kringbranschen, någon av alla de som varit positiva till it-teknik och som tror på den digitala utbildningsrevolutionen, att svara på frågor – men det var lögn att få dit nån!
Dessa herrar far alltså omkring, är aktiva, syns och hörs och kommenterar saker konstant men undviker konsekvent sammanhang där de inte har kontroll över vilka frågor som ställs. Att sträva efter makt och att kunna fakturera men samtidigt vägra stå till svars för vad man sagt är inte smickrande. En gång i tiden meddelade Troedson att jag skulle få betala honom full taxa om jag ville ställa frågor som journalist, sen blockade han, han har kallat mig och andra frågeställare för rekvisita – inget han kan ta hänsyn till i sitt heliga värv.
Joakim Jardenberg, en annan person i kringbranschen, som haft uppdrag för SKR och menar man borde sparka lärare som inte är lika positiva som han själv till digital teknik ville inte heller låta sig intervjuas. Däremot ville han göra en tråd på Facebook där han påstod att redaktionens fråga om medverkan i sig var ett hot mot honom. Läs om ni ids!
Tråden blev i alla fall something else med flera från kringbranschen som dömde ut programmet innan det visats; Troedson dök upp och påstod att programmet bröt mot public service stadgar och aldrig borde spelats in. Även Fredrik Svensson, som var ”Director of fun” på Rebel Learners och en av arrangörerna till SETT, dömde ut ”Vem mördade svenska skolan” som oseriöst i Jardenbergs tråd. Alla kan inte ställa upp på allt, man har rätt att tacka nej också till public service men att påstå att man utsatts för hot och att programmet inte borde finnas är väl omoget?
Också jag var rädd för att framstå som en idiot i teve men eftersom jag försöker påverka skoldebatten vore det ohederligt av mig att vägra svara på frågor. Kringbranschen talar ofta om demokrati, transparens och hur vi ska få en lysande framtid med hjälp av teknik men jag upplever det som att det i själva verket finns förakt mot både bildning och fria medier i den utbildningsteknologiska branschen. Troedson och Jardenberg har skrivit om att det är mindre viktigt att lära sig läsa nu när vi har digitala apparater som kan läsa åt oss, men jag får panik av det? Då är man sårbar och utlämnad till ”expertis” man inte kan avgöra trovärdigheten hos.
Alla ni som köper in tjänster från kringbranschen, fråga er om det har i skolan att göra? Kunskap och fria medier gör människor mer källkritiska och man bör ta det som en varning om folk räds detta. Medvetandegör er om att ni legitimerar de ni ger plattform åt inom skolan. Haha, detta blev min ”föreläsning” om källkritik, det var inte riktigt meningen, skojare kommer alltid att finnas och i bästa fall lyckas vi tillsammans hålla undan deras påverkan.
Jenny M
ps. man gör sig fattig på att granska detta område. Nog kan jag sälja in artiklar men skolans digitalisering är tidskrävande att granska och timpengen blir låg om man är noggrann. Vill du stötta mitt arbete bli gärna betalande prenumerant på Sfären och vill du inte prenumerera är ett annat alternativ att använda mitt swishnummer 0703356585 för stöd; den summan kan vara hur liten som helst, jag är tacksam för tanken. Alla pengar jag tar in på detta vis, om några, kommer att redovisas för Skatteverket och skattas för. Jag hoppas mäkta med, och ha råd att, granska de ekonomiska intressen som underminerar skola och välfärd fram till valet.
Drömmen är att kunna starta en fond, med andra, som delar ut medel till frilansande journalister som vill granska välfärdens marknader. Medan motparten, de som gör PR för välfärdsbolag, tycks ha oändligt med pengar har frilansjournalister få möjligheter till arvoderade granskningar. ds.