Den danska situationen kommer inte att bli vår ...
... inte så länge Dagens Nyheter tror att resurser, förväntningar och språk = mer marknadsskola, att tiga om segregation och att kunna hastigt stänga "dåliga" skolor.
Idag försöker en ohederlig osignerad ledare i Dagens Nyheter utnyttja en utmärkt dansk rektors arbete för att driva sina egna käpphästar.
Media älskar goda exempel från skolans värld där INDIVIDER har åstadkommit något genom att vara förnuftiga – med all rätt eftersom rådiga människor bör lyftas överallt och det är enkelt att hänga upp en artikel på drama-bågen: And then a hero comes along …
Ibland är dessa reportage bluff – det beror nog på förkärleken för det narrativ som lägger allt på hjälten, det är hjälten som ordnar och lyckas. Enskilda personer kan vara viktiga men i skolans värld handlar det också alltid om organisation; ett styck människa kan inte långsiktigt övervinna ett illa organiserat skolväsende.
Rektorn beskriver framgångsfaktorerna man vet spelar roll och som har gjort det också på Tingbjerg skola, en skola i ett utsatt område med många invandrade elever. 1) Tillräckliga resurser, mer pengar där de gör nytta. 2) Förväntningar, man förutsätter att barn och unga från socioekonomiskt mer utsatta områden är som andra barn, man gör helt enkelt av med fördomarna, ställer krav också på föräldrarna och de lärare som inte vill eller kan arbeta så får sluta eftersom låga förväntningar är självuppfyllande 3) Satsningar på det språk som talas i landet och den kultur som råder i nationen och ett curriculum som inte är fördummat på grund av ”de kan ändå inte bättre”.
Om det upprätthålls förbättras skolan och elevers prestationer.
Vad gör Dagens Nyheter? Skriver som nedan.
Mellan rektorns faktiska råd skjuter de in sina idéer: obligatoriskt skolval, inte tala om bussning och att kunna stänga skolor. Vilket Damgaard såklart inte säger ett dugg om eftersom de inte har det marknadssystem för skolan som Sverige har. DN:s förslag är usla och kommer inte att leda till de bra saker som Damgaard har ordnat, tvärtom.
Redan nu vet jag att skolvalsplattformar det arbetas med har samma problem som den ökända Stockholms skolplattform, obligatoriskt skolval kommer att bli dyrt och går att korrumpera och de sista fickorna av fungerande kommunal skola enligt närhetsprincipen riskerar att slås sönder. Fler elever utan svenska som modersmål kan välja skolor som har svårt att hålla ordning och där de undervisas på engelska av icke svenska lärare utan lärarlegitimation.
Att stänga skolor, så att elever måste byta skola, är en av de påverkansfaktorer som är mest negativ för den enskilde elevens skolgång. För övrigt är det svårt att veta vad som är en dålig skola; det kan skifta snabbt, stängning ger kaos i kommunerna och aktiebolagsskolor kan inte enkelt stängas eftersom de är privata företag.
Bussning är, tvärtom vad man kan tro, rätt bra för både de elever som bussas och de som redan finns på plats. Förutsatt att skolan det bussas till är välfungerande, man talar svenska och huvudspråket förblir svenska. Men, oavsett, bussning sker sällan i Sverige MEN VI BEHÖVER tala om hur skolsegregation ska hanteras. Jag har en idé, watch this space.
Nå, jag kollade rektorns Instagram och han är dansk sosse! Som kandiderade för folketinget! Då är det väl särskilt orättvist av DN ledare använda honom för sin nyliberala agenda? Damgaards idéer är klassisk svensk sosseskola, som vi hade det, och som även liberalerna (läs Fridtjuv Berg) förespråkade innan de drack ur: Man ska inte förvalta välfärden utan konkurrensutsätta den-brunnen.
Detta är problemet! I Sverige, här representerat av DN:s ledarsida, kan vi inte släppa det dåliga. Vi kan inte sortera bort vad som inte fungerar och då är det som det är. Mer hederligt av DN, än att skohorna in sina pissiga idéer i Damgaards fungerande förändringar, vore att säga: Nej, den danska rektorn har fel, låt oss i stället göra mer av samma.
Ha en fin arbetsvecka.
Er Jenny
God folkeopplysning (både om skole og journalistikk) skrivit med elegans. Takk for lesning!